enka

“Huzarenstuk” bij Enka Ede:

Gigantische schoorsteenoperatie geslaagd! (16 mei t/m 23mei 1986)

Na een maandenlange voorbereiding door de technische dienst van Enka Ede, samen met diverse buitenfirma's, werd op vrijdag 6 mei gestart met de sloop van de loden binnenmantel van de centrale afzuigschoorsteen.

De binnen mantel moest worden vervangen door een PVC-mantel.

De spoelenspinnerij is zeven dagen buiten bedrijf geweest om het karwei te klaren; ter beperking van de produktiederving is met Pasen doorgesponnen. De continuspinnerij (25 % van de capaciteit) kon normaal doorspinnen, omdat de afvoergassen via de gaswasser worden geleid

Schoorsteen:bouwjaar 1927

De 82 meter hoge gemetselde schoorsteen verwerkt ca. 550.000 m3/h zwak zure afvoergassen uit het viscose textielbedrijf. De schoorsteen is gebouwd in 1927 en omstreeks 1940 voorzien van een loden voering, die werd opgehangen aan een draagconstructie. De corrosiewerende binnenvoering heeft tot taak het metselwerk te beschermen. In 1965 is de loden mantel onverwacht grotendeels omlaag gestort (bezweken door eigen gewicht) en toen in ca. twee maanden vernieuwd. Die ruimte was nu niet mogelijk. Vanwege die tijdsdruk vereiste de operatie uiteraard veel voorbereiding en planning samen met de bij de vervanging betrokken firma's.

image002De loden binnenwand van de hoge schoorsteen op het terrein van Ede is in 1965 naar beneden gekomen. Daarmee werd de luchtafzuiging uit het bedrijf geblokkeerd. De blinkende geringde rups van de leiding moest van de aansluiting met de schoorsteen worden losgemaakt en walmt zijn kwalijke adem luidkeels in de winterse lucht.

Speciaal geconstrueerde kooi

Al in februari werd door de firma HCG uit Arnhem begonnen met het aanbrengen van nieuwe gegalvaniseerde stalen bordessen en ladders in de nauwe ruimte tussen binnenmantel en schoorsteenlichaam.

Zoals gemeld, werd op 16 mei door de firma Rooseboom uit Ede begonnen met behulp van een 115 meter hoge kraan en vijf kleinere kranen met het verwijderen van de oude binnenvoering.

De technische dienst van Enka Ede had vooraf een speciaal vervaardigde vijfhoekige kooi geconstrueerd. Vanuit deze kooi werden segmenten van zeven meter losgezaagd, met een ingenieuze constructie aan de kooi verbonden en vervolgens uit de schoorsteen gehesen. Dit gedeelte van de sloop werd in ploegen van twaalf tot zestien medewerkers continu uitgevoerd. Het grootste probleem leverde het loden onderstuk op, totdat ook dit het tegen het gezamenlijke geweld van de ingezette hydraulische kraan, shovels, bijlen en mankracht moest afleggen.

image004

De enorme inzet en deskundigheid van de mensen, geholpen door het goede weer en de lage windsnelheid (boven kracht 5 mocht niet worden gewerkt), maakte het mogelijk deze werkzaamheden al in de kleine uurtjes van zondagmorgen af te ronden.

image006 Restanten van de oude loden binnenpijp

Segmenten: lengtes 14 tot 19 meter

Daarna zijn de vier nieuwe segmenten van de binnenmantel met een diameter van 4,20 meter en lengtes variërend van 14 tot 19 meter in de schoorsteen geplaatst. Deze nieuwe binnenmantel bestaat uit een zelfdragende, glasvezelversterkte polyester mantel met een PVC-binnenbekleding, geleverd en gemonteerd door de firma Keramchemie uit de Bondsrepubliek Duitsland. Regelmatig werd het plaatselijk telex- weer-bericht van meteo-consulent Harry Otten geraadpleegd.

Het laatste segment werd maandagavond  2e pinksterdag getooid met vlaggen en een lang wit/rood lint op zijn plaats gezet. De resterende drie dagen van de beschikbare tijd werden gebruikt om de vijf aanvoeraansluitin-gen - van het- zelfde materiaal als de binnenmantel te plaatsen en vast te lassen.

image008Een segment van 19 meter

De firma's Assenberg en Nachenius zorgden voor de verbindingen met de af zuigventilatoren. Na precies zeven dagen kon de spoelenspinnerij (capaciteit 200 ton/week) weer worden opgestart.

image010Het laatste deel van de binnenpijp

Waardering

Dit huzarenstuk kon slechts worden gerealiseerd door het grote enthousiasme en de bekwaamheid van de bij de operatie betrokken firma's en de coördinatie en ondersteuning van Enka mede-werkers. Waardering is op zijn plaats voor zowel de assisterende groep van Enka als het personeel van de firma's Rooseboom, Keramchemie en HGC en niet te vergeten van de kantine, dat op de meest ongelegen momenten moest zorgen voor koffie, thee en ruim 700 warme maaltijden.

schoor1

 

image012De noodschoorsteen op de gaswasser van de C.M.

 

image014 Zittend van links naar rechts:Hans Bremer,Piet Arts(projectleider), van Veldhuizen, Dirk Timmer.

 

image016De afzuigschoorsteen waar de loden binnenpijp is uitgehaald.

 

schoor2De voet van de afzuigschoorsteen,men ziet een van de vijf aansluit gaten.

© 2016 Historisch Museum Ede. All Rights Reserved.

Design: @Magic